Hjemmelevering med DAO - fast pris kr. 29,- GRATIS ved køb for over kr. 300,-

Vi har fået råd til at nyde maden

Råd til at nyde maden - de nye kostråd

Hvad min mavefornemmelse siger mig, om de nye kostråd!

I Danmark har vi netop opdateret de officielle kostråd, således at de ikke kun guider os til hvad vi skal spise for vores egen sundheds skyld - men også for klimaets!

Jeg er af den overbevisning at mad skal nydes og her i Danmark er vi så privilegerede at det, at få mad på bordet, ikke kun handler om ren overlevelse. Alligevel er madlavning ofte noget der bliver nedprioriteret i en travl hverdag - og det går udover vores sundhed. Der er desværre en stigende tendens til at vi vælger “nemme” løsninger, som færdigretter og højt forarbejdede produkter. Jeg vil gerne slå et slag for at vi laver mad fra bunden, med sæsonens friske råvarer -  for udover at det smager godt - så føles det også godt i maven! - men mere om det senere, først vil jeg give dig mine tips til hvordan du efterlever kostrådene i praksis - uden at gå på kompromis med den gode smag!

Spis planterigt, varieret og ikke for meget

Det er det første af de syv kostråd, men det er vel nærmest også overskriften for de seks andre. I Frk. Sommers Køkken har mantraet fra starten, været at hjælpe dig med at lave mad med flere grøntsager, mindre kød og meget mere smag. - og med fare for at være lidt selvfed, så syntes jeg det læner sig temmelig meget op af Fødevarestyrelsens anbefaling. Jeg udvikler måltiderne efter at der skal være et varieret udvalg og med begrebet “vegetarvenlig” i mine opskrifter, hjælper jeg dig med, hvordan du let kan lave mad med mindre eller helt uden kød.

Smagsoplevelsen har dog første prioritet, for jeg er overbevist om at smag mætter - eller rettere at det handler om at “mætte” alle vores sanser gennem måltidet. Gør vi det, så spiser vi også mindre.

For mig handler det ikke om at benægte sig selv den klat smør eller den skvat fløde, der gør en Butter Chicken så lækker, men mere om at tilsætte f.eks. blomkål og peberfrugt til retten, således at vi også får lidt fibre og sprød tekstur tilført retten. Samtidig indeholder mit krydderimix til Butter Chicken også tonka bønner, mest kendt fra det søde køkken, for netop at tilfredsstille den søde tand, således at vi har mindre behov for at snacke sødt efter aftensmaden.

 

Er din større end min? Størrelsen gør en forskel

Størrelsen gør en forskel

Javist er der også problemstillingen med at hvis det smager rigtig godt, så har vi tendens til at spise lidt mere end vi egentlig har behov for. Men her er min løsning enkel: Anret på mindre tallerkener. Hjemme hos os kommer gryden aldrig på bordet, det gør at vi ikke bliver fristet til at tage en ekstra portion inden mætheden når at melde sig. Og så er vores service fra dengang hvor en middagstallerkener kun var 25cm, i modsætning til i dag, hvor de fleste er på 27-28cm. Vidste du: at en standard middagstallerken er vokset med 3 cm de sidste 60 år? Og samme undersøgelse viser at den selvregulerende sult forsvinder fra 5 års alderen og størrelsen på vores service snyder os til at spise mere. De fleste af os er jo også opdraget til at spise op - så det kan blive godt vejr i morgen ;-) 

 

Adrr! - sagde abehjernen. Den ikke lide brun mad

Spis flere grøntsager og frugter

At spise mere frugt er der hvor jeg selv halter efter. Jeg vil forsøge at bruge mere frugt i min madlavning, især fordi det kan tilføre både søde og syrlige elementer til et måltid. Men samtidig mener jeg det er vigtigt at spise efter sæson - og vælge lokalt producerede råvarer, for frugt der er fløjet ind fra den anden side af verden er jo ikke særlig klimavenligt.

Min madlavning er ofte farvekoordineret, og med god grund, for de forskellige farver på grøntsagerne indeholder også forskellige vitaminer. Men vi spiser også med øjnene og urmennesket i os tolker farverig mad, som sundt og næringsrigt, hvor brunt ikke opfattes som særligt appetitligt. Desværre har de fleste af os erfaret at det ikke gælder chokolade…

Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk

Vi opfatter ofte kød, som en vigtig - og måske eneste - kilde til protein og med smagen af umami. Huevos rancheros er i min verden, en af de bedste vegetarretter der findes. Og jeg har hørt flere inkarnerede kødspisere udtale, at de, ofte til deres egen overraskelse, IKKE savner kødet. Protein får du i denne ret, både gennem bønnerne, men også fra ægget, som pocheres i retten inden servering. Samtidig har jeg i mit krydderimix tilføjet røget paprika, som narrer vores abehjerne med røgsmagen til at tro at der er kød i.

Er du en madracist? - der findes ikke usunde madvarer

Spis mad med fuldkorn - Vælg planteolier og magre mejeriprodukter

Jeg har selv været på utallige fedtfattige diæter og ikke mindst undgået kulhydrater i længere perioder. Men vi må bare ikke glemme at kornprodukter er en vigtig kilde til både protein og at fuldkorn både mætter og er godt for fordøjelsen - og dermed er en vigtig fødevare, hvis du ønsker at tabe dig. Hvad der gør ekstra godt i maven er, at kornprodukter har et af de laveste klimaaftryk, blandt fødevarer.

Mht. fedtstofferne, så husk at dem har din krop også brug for! Jeg elsker en god olivenolie og bruger den også meget i madlavningen - og jeg kan ikke undvære ost! - og smørret på et godt stykke brød. Mejeriprodukter er stadig en god kilde til både protein og forskellige vitaminer og mineraler. Fakta er at vi kan ikke stemple fødevarer som enten sunde eller usunde, så er du en madracist! Jeg lever efter devisen: hellere lidt, men godt (læs: høj kvalitet!). 

Spis mindre af det søde, salte og fede

Jeg hæfter mig ved ordet “mindre” - og som jeg nævnte tidligere, så mener jeg, at det handler om at mætte vores smagsanser gennem det sunde måltid, så vi har MINDRE trang til det søde, salte og fede.

Men husk også på de skjulte mængder af fedt, salt og sukker, som vi indtager gennem færdigmad og forarbejdede fødevarer. Jeg hørte en gang en læge sige, at vi i grunden må spise alle de desserter, kager og o.lign. vi har lyst til - hvis bare vi laver det hele SELV -  fra bunden! Og det er altså det er altså ikke den lille mængde salt og sukker vi bruger når vi smager maden til, der skal ses som den store synd. Husk dog på at salt ikke er den eneste smagsfremmer - ofte er det syre, altså lidt citronsaft eller lign. der skal til for at alle smagsnuancer og krydderier kommer til deres ret. 

Hvad blev der af mindre madspild?

Hvis ikke det er et klimavenligt kostråd, så må kalde mig mads!(pild). Og jo, det står da nævnt under “vigtige tips!” på Fødevarestyrelsens website - men det er da, et af de hotteste emner på klimadagsordenen - og et område, hvor jeg selv føler, at jeg kan gøre en forskel. Det gør rigtig ondt på mig at smide mad ud, særligt hvis det er gået på dato og jeg har valgt at købe “nyt” hvor jeg kunne have tømt køleskabet - og lavet en lækker daal ;-)

Og tilbage til det med smagen, hvis bare vi laver mad, der smager godt - så har vi altså også mere lyst til at spise resterne dagen efter!

Ser jeg godt ud i den her hummus? spurgte kikærtenmad. Mad skal smage godt!

Men virker de - kostrådene?

En adfærdsforsker blev i DR’s Aftenshowet spurgt om de nye kostråd vil ændre danskernes spisevaner, hvortil det korte svar var, nej! Jeg tror heller ikke de rykker noget fra dag 1, for som jeg indledte med, så er vi i Danmark temmelig forkælede, også når det kommer til maden - vi har i overflod og det er ofte lysten frem for fornuften, der styrer vores valg. Mad skal smage godt! - og mad er ikke sund før den bliver spist. Så skal vi ændre vores madvaner, skal vi lære hvordan vi laver sund og klimavenlig mad, som vi har lyst til at spise!

Personligt er jeg glad for at vi i Danmark har de officielle kostråd - og endnu mere glad for at de nu er opdateret med hensyntagen til klimaet. For det kan være svært at hitte rundt i den jungle af velmenende råd "derude".

I Frk. Sommers Køkken vil jeg bruge dem som en rettesnor når jeg udvikler nye retter, samtidig med at jeg lover at give dig smagsoplevelser i verdensklasse - hjemme i dit eget køkken.

Velbekomme

 

Kilder:

De officielle Kostråd - godt for sundhed og klima
https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad-godt-for-sundhed-og-klima/

MÆNGDEN VI SPISER STYRES AF SERVICENS STØRRELSE https://arndalspa.dk/maengden-vi-spiser-styres-af-servicens-storrelse/

Bog: “Neurogastronomi - Hemmeligheden bage det perfekte måltid” af Rasmus Bredahl & Nikolaj Buchardt 
https://neurogastronomi.com/

Netflix dokumentar: “Cooked” af Michael Pollan
https://www.netflix.com/dk/title/80022456

Hvad er sundt, og hvad er usundt?
https://altomkost.dk/fakta/sundtogusundt/

Sådan ændrer vi vores usunde madvaner
https://videnskab.dk/kultur-samfund/sadan-aendrer-vi-vores-usunde-madvaner

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort